Goedemorgen!

Welkom bij de derde dag van thuiswerk like a pro challenge lukt het je een beetje om de challenge vol te houden? Volgens mij zijn we best lekker op weg! Daarom wil ik het vandaag graag nog verder opbouwen. Want als je daar aangekleed aan de keukentafel zit dan wil je natuurlijk wel een productieve dag hebben. Dus tijd om het te hebben over regelmaat, planning en het belang daarvan.

Even voorstellen

Ik bedacht mij ineens dat ik mijzelf niet heb voorgesteld, oeps! Mijn naam is Mieke, bouwjaar 1986, woonachtig in een klein dorpje bij Schiphol, single, katten, latte macchiato’s. Zelfstandig ondernemer, twee dames in dienst, bedrijf volledig op zijn kop door de COVID-19 maatregelen. Doordat alle events die gepland stonden zijn gecanceld, uren bij opdrachtgevers zijn bevroren heb ik plotseling wat tijd over. Tijd om te besteden aan mijn eigen bedrijf, mijn persoonlijke ontwikkeling en mijn huishouden (oeps deel 2). Ik ben nu op dag 16 van thuis werken en merkte vorige week dat ik iets miste. Regelmaat en mensen om mij heen. Daarom heb ik besloten de challenge te starten, want samen komen wij er wel doorheen!

 Challenge dag 3

Regelmaat is in deze periode van thuiswerken erg belangrijk! Je ritme niet in de war schoppen, niet ineens elke dag uitslapen, niet 4 warme maaltijden op een dag eten. Dat stimuleert alleen maar innerlijke onrust en de weegschaal! En dat willen we natuurlijk niet, dus hierbij introduceer ik challenge numero tres:

Plan vandaag je dag, schrijf op wat je wilt/moet doen voor werk. Maar schrijf ook op hoe laat je pauze gaat nemen, wanneer je stopt met werken. Plan je avondmaaltje en kook een gezonde maaltijd!

Je begint je dag nog steeds goed hoop ik, door een goede start zit je meteen beter in je vel. Ga tijdens je ontbijt of voordat je van start gaat met je werk even zitten om een planning te maken. Het klinkt wellicht een beetje pietluttig en oubollig. Maar schrijf je hoofd gewoon lekker leeg!

Hoe maak je een planning?

Je pakt pen en papier of je telefoon! Er zijn genoeg apps die je daarbij kunnen helpen, maar je agenda werkt natuurlijk ook. Geen agenda bij de hand? Pak dan een vel papier of een notitieblok. Zorg dat je goed de ruimte hebt om van vroeg in de ochtend tot laat in de avond je activiteiten op te schrijven. Eventueel kan je de uren noteren aan de zijkant of zelf een handige structuur bedenken. Zolang het maar functioneert voor jou!

Grote lijnen eerst

Wanneer je een planning maakt dan kijk je eerst naar de grote lijnen. Dat zijn dingen die altijd op een bepaald moment van de dag zijn. In de ochtend stap je uit bed en kleed je je aan. In de avond ga je naar bed etc. Dit soort activiteiten kan je makkelijk inplannen! Vervolgens ga je nadenken over wat je die dag wilt eten, hoe laat je dit gaat doen. Schrijf vervolgens de activiteiten op die buitenshuis plaatsvinden, denk aan boodschappen doen of de hond uitlaten. Vergeet niet je werkuren en pauzes in te plannen.

Details en to-do list

Een to-do list is niet hetzelfde als een planning. Een planning zorgt voor regelmaat zodat je weet WANNEER iets gedaan moet worden. Een to-do list geeft enkel aan dat er iets gedaan moet worden. Wat overigens niet wegneemt dat het heel fijn is om lekker alles van je to-do list te kunnen doorstrepen. Sokken aan CHECK, zitten aan bureau CHECK! I love it! Voor je werk en het huishouden kan je natuurlijk een to-do list maken. Deze kan je toevoegen aan je planning.

Nu dat je de grote lijnen van je planning hebt kan je kijken naar de details. Stel dat je boodschappen doen op je lijstje hebt staan, dan moet je die natuurlijk ook weer opruimen. Of natuurlijk ervoor zorgen dat je voldoende beweging krijgt en dat je dit voor jezelf inplant. Het belangrijkste is dat je dag klopt en dat het voor jou goed voelt. Geen competitie met jezelf, geen record schrijf de langste planning en ook geen uitdaging om zoveel mogelijk op een dag te doen. Het gaat om regelmaat aanbrengen, dat stukje rust in je hoofd omdat je niets vergeet. Dat je inzicht krijgt in alles wat je doet op een dag – en dat is best wel veel!

Ik daag je uit om dit vandaag te proberen en de rest van de week vol te houden. Misschien zijn er al wel wat zaken die je alvast vooruit kunt plannen. Hou je vast aan structuur, dat is juist nu erg belangrijk!

Tot morgen! Het onderwerp hou ik nog even geheim 😉

Liefs,

Mieke